Ronald Zollman

Muziekdirecteur van het Flharmonisch Orkest van Pilsen (Tsjechische Republiek), Ronald Zollman begon pianoles te volgen toen hij pas vier was. Later zette hij zijn muzikale studies verder aan de Conservatoria van Antwerpen, Brussel, en in Parijs waar hij werkte met Igor Markevitch en Nadia Boulanger.

 

Sinds 1973 blijft zijn carrière zich verder ontwikkelen. Hij werkt met de grote orkesten van Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Australië: BBC Symphony Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande, Residentie Orkest (Den Haag), Orchester des Hessischen Rundfunks, Scottish Chamber Orchestra, Colorado Music Festival (V.S.), Orchestre de chambre de Lausanne, City of Birmingham Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker, San Diego Symphony Orchestra, Swedish Radio Orchestra, Orchestre National de Lille, Orchestre National d’Ile de France, Orchestre de Gulbenkian et l’Orquesta Sinfonica Portuguesa (Lissabon), Bournemouth Symphony Orchestra, Sydney Symphony Orchestra, Shanghai Symphony Orchestra…

 

Tevens wordt hij regelmatig uitgenodigd op de belangrijkste Europese Festivals : Edinburg, Warschau, Budapest, Dubrovnik, Festival van Vlaanderen en Festival de Wallonie, Gulbenkian (Lisabon), “Ars Musica” (Brussel), Festival Estival (Parijs), “Proms” (Londen) e.a.

 

Ronald Zollman beheerst een uitgebreid en zeer verscheiden repertoire, waarin opera en hedendaagse muziek niet ontbreken. In de Koninklijke Muntschouwburg (Brussel), dirigeerde hij ondermeer Albert Herring (B. Britten), Don Giovanni, Cosi fan Tutte en La Bohème. In 1984 dirigeerde hij La Traviata in de English Opera (Londen) en in de lente van 1986 debuteerde hij aan de Scottish Opera met The Turn of the Screw van B. Britten.  Voor de BBC nam hij Der Prinz von Homburg van Henze op, alsook Rossignol van Stravinsky. De voorstellingen van Don Giovanni in het Banff-festival in Canada (zomer 1993); werden geroemd als het hoogtepunt van het prestigieuze seizoen aldaar.

 

Op het domein van de hedendaagse muziek werkte Ronald Zollman regelmatig samen met de London Sinfonietta en, op uitnodiging van Pierre Boulez, met het Ensemble InterContemporain in Parijs en tijdens concertreizen.

 

Tengevolge van zijn succesrijk debuut in Sydney, waar hij in 1982 een Stravinsky-Festival ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de componist dirigeerde, heeft Ronald Zollman regelmatig samen met de meeste orkesten in Australië gewerkt.

 

Van 1989 tot 1993 was Ronald Zollman muziekdirecteur van het Nationaal Orkest van België.  In 1994 werd hij artistiek directeur van het Orquesta Filharmonica de l’UNAM (Mexico City) en vanaf 2002 stond hij aan het hoofd van het Israel Northern Symphony Orchestra (Haifa). In September 2009 werdis hij de muziekdirecteur van het Carnegie Mellon Philharmonic Orchestra in Pittsburgh (VS), en in 2011 werd hij tevens Principal Guest Conductor van het Symfonisch Orkest van de Tsjechische Radio in Praag. Vervolgens nam hij de leiding als muziekdirecteur van het Filharmonisch orkest van Pilsen. .

 

Ronald Zollmans CD-catalogus heeft zich sterk uitgebreid gedurende de laatste jaren.  Na de opname van de Berlijnse uitvoering van Mahler’s 1ste Symfonie aan het hoofd van het Wereld JM-orkest volgden CD-opnames met de Northern Sinfonia, het Orkest van Barcelona, het Filharmonisch Orkest van de UNAM, het Zürcher Kammerorchester, het Basler Sinfonie Orchester en de Tsjechische Filharmonie. Hij dirigeerde ook de soundtrack van “Le Maître de Musique”, het suksesvolle film met Jose Van Dam.

 

In April 2010 debuteerde Ronald Zollman in het Carnegie Hall in New York, aan het hoofd van zijn eigen Amerikaans orkest, het Carnegie Mellon Philharmonic Orchestra, een orkest dat hij het volgend jaar dirigeerde in het Kennedy Centre for Music in Washington DC.